-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41933)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2447)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2207)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1692)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1659)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28935 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

چرا خداوند انسان را در اوج كمال نيافريد؟
مخلوقات اين عالم بر دو گونه اند: 1- مجرد، 2- مادي. {T1- مجردات (ملائكه)؛T} موجوداتي اند كه تمامي ظرفيت هاي خود را يك جا دريافت كرده اند و استعداد تكامل و بهتر شدن را ندارند. در جريان معراج پيامبر اسلام، جبرائيل فرمود: اگر بر اندازه يك بند انگشت نزديك تر شوم مي سوزم؛ يعني، من نمي توانم از موقعيت خود خارج شده و غير از همين كه هستم باشم. سرّ مسأله آن است كه ملائك فعليت محض مي باشند و هيچ جهت بالقوه و حالت منتظره اي در آنها وجود ندارد، تا با فعليت بخشيدن تدريجي به آنها تكامل يابند. در ضمن ملائكه داراي مراتب مختلف وجودي از جهت شدت و ضعف هستند. {T2- موجودات مادي؛T} موجوداتي اند تدريجي و داراي استعداد و قدرت دگرگون شدن. به عبارت ديگر ماده مركب از دو جهت بالقوه و بالفعل است، ازاين رو همواره در سيلان و حركت مي باشد و لحظه به لحظه قوه را به فعليت تبديل مي كند. مثلاً عناصر موجود در خاك مي توانند تبديل به گندم شوند (از طريق ريشه و ساقه گندم) آن هم به تدريج و در طول چند ماه و گندم مي تواند تبديل به خون شود (آن زمان كه خوراك انسان يا حيوان مي شود) و خون مي تواند مني شود و آن مضفه، علقه و... است تا يك انسان. حال كه با خصوصيات موجودات آشنا شديم، سؤال شما به اين معنا مي شود كه چرا خداوند انسان را ملك نيافريد؟ زيرا فعليت تام بودن به معناي اين است كه ديگر انسان نباشد؛ يعني، موجودي بدون بُعد مادي بودن. بنابراين در واقع سؤال به اين برمي گردد كه اصلاً چرا خداوند انسان (يعني، موجودي مركب از ماده و روح كه داراي كمال اختياري است) آفريد؟ پاسخ اين است كه خداوند متعال فياض است و هر موجودي كه در نظام احسن عالم جايگاهي داشته باشد از ناحيه خداوند متعال خلق مي شود و مي بيند كه هم ملائكه خلق شده اند و هم انسان و هم موجودات ديگر. اگر موجودات تدريجي خلق نمي شدند، نقص به فياضيت خداوند بود و جاي اين داشت كه انسان ها با زبان حال بگويند: خداوند چرا ما را كه مي توانستيم بر اثر عبادت به تكامل برسيم و به تو تقرب پيدا كنيم خلق نكردي؟ آن وقت اعتراض مي شد كه چرا خداوند با آن كه مي توانست خلق كند، خلق نكرد و... .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.